Aubergine/zalm-ovenschotel

Tijdens de examens is zowat ALLES interessanter dan leren en achter je bureau zitten zwoegen. Sommige studenten gaan sporten, kijken een serie of lakken hun nagels. Ik heb mij deze blokperiode eens op het koken gesmeten. Ik zie twee voordelen : je kan jezelf trakteren met lekker eten na het studeren van die lastige hoofdstukken en vaak duurt het koken net lang genoeg om goed te kunnen ontspannen.

Na mijn experiment met zelfgemaakt pizza met feta en aubergine (een echte aanrader!), had ik nog wat restjes over en besloot ik om recepten op te zoeken met aubergine (of bij sommigen misschien beter bekend als eggplant  in het Engels). Ik kwam een hele hoop ovenschotels tegen op pinterest en besloot van daar mijn eigen versie te maken en alles te gebruiken dat ik nog had liggen in mijn koelkast. Hieronder vind je het recept in stappen. Je kan het recept natuurlijk zelf nog wat aanpassen of de zalm eruit laten om een vegetarische schotel te maken.

NOTE :

1) Mijn keuken is niet zo fotogeniek, dus de foto’s zijn niet van fantastische kwaliteit.

2) En maateenheden zijn relatief bij mij… een snuifje hier, een half pakje daar, … Ik ben voorstander van koken op gevoel ;). Voor meer exacte instructies kan je wat inspiratie vinden via pinterest of op deze pagina of via dit recept.

Recept voor ongeveer 4 porties. Reken zeker anderhalf uur.

Wat heb je nodig :

  • aardappelen
  • melk, boter, nootmuskaat, 1 groot ei (of 2 kleintjes),peper en zout voor de puree
  • gruyèrekaas
  • 2 aubergines
  • 1 pakje zalm
  • 1 bakje middelgrote champigons
  • fetakaas
  • parmezaan
  • 1 teentje look
  • 2 sjalotjes
  • dille en tijm

Let’s go :

 

img_9573

Begin met het vervelendste werkje (of schakel een hulpje in 😉 ) en schil,was en snij aardappelen in blokje en laat ze ongeveer 15-20 minuten koken in water om ze zacht te maken terwijl je de rest van het gerecht klaarmaakt.

 

Verwarmen de oven voor op 180° en snij de aubergines in plakjes van ongeveer 1 centimeter. Leg de plakjes op 2 ovenschalen met bakpapier en besprenkel met zout en beschilder de plakjes met wat olijfolie. Laat zo’n 8 minuten bakken en laat dan afkoelen. Ze zullen er wat raar uitzien, maar zolang ze een beetje zacht zijn zal de smaak perfect zitten in de schotel.

Snij de sjalotjes, de look, de champignons en de fetakaas in blokjes.

Als de aardappelen zacht zijn, is het tijd om de puree te maken. Giet het water af en laat de aardappelen in de pot. Voeg een klontje boter toe, peper, zout en nootmuskaat en een scheut melk. Begin te stampen en voeg melk toe als de mengelmoes nog iets te hard is. Het is de bedoeling dat de puree redelijk smeuïg wordt. Als er geen brokjes meer te vinden zijn, voeg je een ei toe, een half pakje gruyère en de sjalotjes. Meng goed.

Nu is het tijd om de schotel te maken. Je kiest natuurlijk zelf wat je op welke laag legt en hoeveel je gebruikt afhankelijk van de grootte van je schaal. Ik heb 2 laagjes gemaakt in een schotel van ongeveer 20x15cm.

 Laag 1&2 : aubergine op de bodem en bedekken met de puree.

Laag 3&4 : de champignons en feta leg je verspreid over het pureelaagje en dit bedek je dan met sneetjes zalm.

Herhaal de stappen en maak nog een laagje met aubergineschijfjes, feta, champi’s, zalm en bedek als laatste met een laagje puree. Rasp parmezaan en strooi zoveel als je wenst op de bovenlaag. Optioneel kan je de bovenste laag nog kruiden met peper en zout. Ik heb ook nog wat dille en tijm gebruikt omdat ik vind dat deze kruiden heeeeerlijk smaken in combinatie met zalm.

Laat nu zo’n 30-45 minuten in de oven op 220°. Hou wel een oogje in het zeil, want niet elke oven is gelijk. Je wilt de schotel uit de oven halen als de bovenlaag er goudbruin uit begint te zien.

img_9621

img_9616

Smakelijk !

Als je meer van dit soort heerlijke recepten of ideetjes wilt te weten komen, vergeet mij dan niet te volgen op mijn sociale media zoals facebook en instagram 😀 !

Geef een reactie

